maandag 19 januari 2009

Ik hou van jou.

"Ik hou van jou." Iemand stuurt dat in een sms naar jou. Je leest er eigenlijk overheen. Wat zijn die 4 woorden nou? In een sms staan zoveel woorden. Of iemand stuurt alleen maar "Ik hou van jou" naar je. Maarja, er word zo vaak tegen je gepraat. Dus wat maken die 4 woorden verschil uit? Niet veel toch? Toch denk ik, om eerlijk te zijn, dat die 4 woorden de belangrijkste woorden zijn. In het Engels zijn het er 3, "I love you", dat is nog korter uitgedrukt dan de 4 woordjes in het Nederlands. De Engelsen zeggen het dus nog duidelijker, en rechter door zee. Dan kan je je afvragen of ze dat expres hebben gedaan, zodat die woorden sneller uit je mond komen stromen en je er dus sneller mee klaar bent. Eigenlijk word het te snel gezegt, die 4 woorden in het Nederlands. Je zegt het zomaar tegen je vriendinnen, die je pas een paar dagen kent, tegen die jongen die je met het uitgaan hebt ontmoet en toevallig een leuk uiterlijk mee heeft. Waarvan je er de volgende week weer een ander van tegenkomt, met een nóg leuker uiterlijk, tegen wie je "ik hou van je" met meer kracht kan zeggen. Maar, meen je het dan wel? Ik hoor het mezelf ook zo vaak zeggen, en tegen mijn beste vriendinnen zal ik het wel menen. Maar wat is nou letterlijk de betekenis achter die woorden? Je hoort ze ook zo vaak in een film, waarbij je moet huilen. Dat je net op het punt staat om te huilen, maar dat het dan net nog niet komt. En dan, op het spannendste moment hoor je; "I love you." En dan kunnen de tranen pas echt komen. Maar, waarom eigenlijk? Ja, ik vind, persoonlijk, dat je de rillingen moet krijgen van die 4 woorden. Dat iemand je vast houd en zegt: "Ik hou van je" en dat je dan het gevoel hebt dat je zélf in zo'n film zit die je de vorige avond nog heb gezien. Maar dat nu niet de tranen komen van verdriet, omdat je zo'n medelijden hebt met de hoofdrolspelers, of dat je het gewoon een mooi moment vind en mooi getimed. Nee, dan moeten de tranen komen van geluk. Of je hoeft de tranen niet eens te zien, maar de ander die het heeft gezegt, moet ze voelen. Die moet weten dat je gelukkig bent met 4 woorden, en hij moet weten dat je door zijn geluk de hele wereld aan kan. Je moet de kracht voelen in zijn stem en de hele bedoeling erbij. En niet dat je alleen maar rond loopt met een bakje vol met tissues, die vervolgens allemaal op de grond liggen en dat je hele wangen onder de mascara zitten, omdat je toevallig geen waterproof mascara had gekocht. Ja, dat is altijd balen van die mascara. Maarja, je moet het wel dragen, want anders vinden mensen je niet mooi? Dat slaat ook helemaal nergens op. Mensen moeten je accepteren zoals je bent, dus ook zonder make-up. Ja toch? Oké, dat moet vooral ik zeggen die iedere ochtend vet lang voor de spiegel staat, omdat net dat ene wimpertje niet goed zit. Maar we hadden het hier niet over het houden van macara.

Maar, begrijpen jullie wat ik bedoel? Het is geweldig als iemand dat tegen je zegt, en dat je een gevoel krijgt wat je niet kan omschrijven. Wat eigenlijk ook niemand snapt, wat je niet uit kan leggen, maar het ís er gewoon. En je wilt niet dat het van je weggenomen word. Eigenlijk moet je je er ook nooit druk om maken dat het van je weggenomen word. Er worden zovaak liedjes gezongen over goede dingen die tot een eind komen. Maar waarom zou je je nu al druk maken, over iets wat misschien wel járen kan duren.

Ik wil jullie allemaal één ding duidelijk maken. Geniet van het feit dat er mensen zijn die van je houden. Maar dan ook echt van je houden. Geef die mensen je liefde terug, en je zal liefde terugkrijgen. En sta tegenwoordig ook eens stil bij die 4 woorden in een sms. Of de 3 woorden in het Engels.

Denk vooral niet na over de toekomst, maar over het heden, waar je je nu in bevind.

GENIET!



En nog bedankt voor de reacties bij m'n vorige blog!

En Angs; schrijfster worden wil ik al vanaf klein kind, maar dat is er nog steeds niet van gekomen. Ha-ha!


Liefs!

3 opmerkingen:

Just me zei

"t komt vast wel Juud! Gewoon blijven schrijven.

Kijk nouu!
Ik hou van jou!

Armeens--Es kez siroum em
Bulgaars - Obicham te
Cambodiaans - Wo oi ni
Chinees - Ndimakukonda
Corsicaans - Ti tengu caru
Croatisch - Volim te
Deens - Jeg Elsker Dig
Duits- Ich liebe dich
Engels--I love you
Esperanto - Mi amas vin
Filipijns - Mahal kita
Fins - Mina rakastan sinua
Frans - Je t'aime, Je t'adore
Friesian--Ik Hâld Fan Dy
Grieks - S'agapo
Hawai - Aloha wau ia oi
Hebreeuws--Ani Ohev otach
Hongaars - Szeretlek
Indisch - Hum Tumhe Pyar Karte hae
Ijslands - Eg elska tig
Indonesisch - Saya cinta padamu
Iers - Taim i' ngra leat
Italiaans - Ti amo
Japans - Aishiteru
Koerdisch - Ez te hezdikhem
Koreaans - Sarang Heyo
Kreools--Mi aime jou
Kroatisch - Ljubim te
Litouws - Tave myliu
Maleisisch - Saya cintakan mu / Aku cinta padamu
Marathi - Me tula prem karto
Marokkaans - Ana moajaba bik
Noors - Jeg Elsker Deg
Pools - Kocham Ciebie
Portugees - Eu te amo
Roemeens - Te ubesk
Russisch - Ya tebya liubliu
Slovaaks - Lu`bim ta
Sloveens - Ljubim te
Spaans - Te quiero / Te amo
Swahili - Ninapenda wewe
Tsjechisch - Miluji te
Tahitities - Ua Here Vau Ia Oe
Turks - Seni Seviyorum
Ukrainiees - Ya tebe kahayu
Vietnamees - Anh ye^u em (tegen een meisje)
Vietnamees - Em ye^u anh (tegen een jongen)
Wit Russisch - Ya tabe kahayu
Zuid Afrikaans - Ek het jou lief
Zweeds - Jag alskar dig


Zo. weet jij dat ook weer!

Liefs!

...Manon zei

Wouwie. Dan hoor ik net eerst op msn dat je van Angela colums moet gaan schrijve, vervolgens lees ik deze blog. En weet je. Ik ben het met Angela eens. Je kan echt super schrijven Juud!!

Ik doe het gewoon even in het Nederlands:

Houvanje


(he, dat zijn maar 3woordjes, hoewel ik toch écht hetzelfde bedoel als "ik hou van jou". hihi)

LA zei

JUUUUUD, je schrijft zo mooi. je moet doorschrijven, ik geniet echt van je blogs. en ik ben het met je eens, het wordt te snel gezegd, ook al wordt het niet gemeend. je bent lief, judith. en vooral blijven bloggen.

Liefs,
-en die reactie van Angs, haha-